מחקר שנערך על ידי חוקרי ארגון- Family Acceptance Project, בראשות ד"ר קייטלין ראיין, ואשר השווה את מצבם של להט"ב (לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים, ביסקסואלים)  שיצאו מהארון בפני משפחותיהם, מצא שילדים להט"ב שהתקבלו במשפחתם, נהנים מבריאות פיזית ונפשית טובה יותר מילדים למשפחות שדחו אותם על רקע נטייתם המינית או זהותם המגדרית.

ברקע המחקר עומדת התופעה של צניחת הגילאים ההתחלתיים ליציאה מהארון. כיום ישנם ילדים שמתחילים לדבר על הנטיות המיניות שלהם עם ההורים והחברים כבר בגילאי 11-12, כמעט ברגע שהם מגלים אותן (סביב גילאי 10-11). הגילויים המוקדמים הללו מציבים בפני המשפחות אתגרים שבעבר היו נדחים לשלבים מאוחרים יותר בתהליך ההתבגרות, כאשר היציאה מהארון היתה נעשית בגיל מבוגר יותר.

יש התאמה בין דחייה על רקע נטיה מינית וזהות מגדרית ועליה בביטויי הרס עצמי

המחקר, שהסתמך על ראיונות, שאלונים וניתוחים סטטיסטיים, נערך בקרב 224 נשים וגברים בגילאי 21-25, ממוצא לבן והיספני. החוקרים ניסחו מאפיינים של קבלה לעומת מאפיינים של דחייה (ראו בהמשך), הגדירו שלוש דרגות דחייה (דרגה נמוכה או כלל לא, מתונה, גבוהה), ובדקו את הקשר בין קבלת המשפחה לבין ביטויי התנהגות של הרס עצמי:

  1. נסיונות התאבדות
  2. שימוש בסמים
  3. קיום יחסי מין בסיכון (ללא אמצעי הגנה)

בין כל הפרמטרים נמצא מתאם גבוה ומובהק:

  1. ילד/ה שחווה דרגת דחיה גבוהה במשפחה, נמצא/ת בסיכון גבוה פי 8.5 לאובדנות לעומת ילדים ממשפחות מקבלות או דוחות מעט.
  2. הסיכון לשימוש בסמים לא חוקיים – פי 3 ויותר.
  3. הסיכון לקיום יחסי מין לא מוגנים – פי 3 ויותר.

משתנים נוספים שנבדקו היו רמת האופטימיות לגבי האפשרות לקיים חיים בוגרים מאושרים, ומידת הרצון בהורות. גם כאן הממצאים היו מובהקים, כאשר נמצא ש 92% מהילדים למשפחות מקבלות מאמינים שיוכלו לנהל חיים בוגרים מאושרים, לעומת 35% בלבד מהילדים למשפחות דוחות. בהתאמה- 69% ממי שהתקבלו על ידי משפחתם הביעו עניין בהורות, לעומת 10% בלבד מקרב מי שחוו דחייה.

* לחצו על כל תמונה לקבלת הנתונים בגודל המלא.

מאפיינים של דחייה:

  1. אלימות פיזית על רקע אי קבלת הנטייה או הזהות המינית.
  2. אלימות מילולית – כולל כינויי גנאי.
  3. הרחקה מחוג המשפחה או מפעילות משפחתית.
  4. חסימת הגישה לחברים להט"ב, למקורות מידע ופעילויות להט"ב.
  5. תליית האשמה בילד כאשר הוא מופלה על רקע נטיתו או זהותו מינית.
  6. עידוד הילד/ה להיות יותר או פחות נשי / גברי.
  7. אמירה לילד שאלוהים יעניש אותו כי הוא להט"ב.
  8. אמירה לילד שמתביישים בו, או שהוא מבייש את המשפחה, בגלל איך שהוא נראה או מתנהג.
  9. בקשה מהילד להסתיר את זהותו או נטייתו בסוד משאר המשפחה או למנוע ממנו לדבר על כך.

מאפיינים של קבלה:

  1. שיחה עם הילד/ה על זהותו או נטייתו המינית.
  2. הפגנת חיבה כלפי הילד כאשר הוא מגלה למשפחה שהוא להט"ב.
  3. תמיכה וחיזוק הזהות של הילד/ה גם כאשר מרגישים לא בנוח.
  4. ייצוג הילד (למשל, בבית הספר) כאשר הוא מקבל יחס רע על רקע היותו להט"ב.
  5. דאגה לכך שכל בני המשפחה יכבדו את הילד/ה.
  6. החברת הילד/ה למפגשי או ארגוני להט"ב.
  7. עריכת היכרות לילד/ה עם מבוגר/ת להט"ב הראוי להיות דמות חיקוי, כדי להראות אפשרויות לעתיד.
  8. קבלה ואפשור של אירוח של חברים להט"ב של הילד/ה בבית.
  9. קבלת ביטויים מגדריים של הילד/ה.
  10. אמונה באפשרות שלילד/ה יהיו חיים בוגרים מאושרים.

המשפחות הופתעו מתוצאות המחקר

ממצאי המחקר חשפו את החשיבות המכרעת של המשפחה לשאלת עתידו של הילד, לעומת השערות קודמות לפיהן הלהט"ב מושפעים יותר מהסביבה הבית ספרית, חברת בני גילם או האווירה הכללית בחברה.

תגובות המשפחות לממצאי המחקר היו של הפתעה גמורה. הורים רבים סברו שבהתנהגות מסוג דחייה, הם מסייעים לילדים להתגבר על קשייו ולהתכונן לחיים. הם לא היו מודעים לכך שהם בפועל גורמים להם לבידוד, פוגעים בבטחונם העצמי ומביאים אותם לכדי ייאוש והרס עצמי באמצעות שימוש בסמים והתעלמות מסכנות בקיום יחסי מין לא מוגנים, ולאובדנות.

מסקנות המחקר הן שיש להגיע למשפחות ולהציג בפניהן את השלכות התנהגותן כלפי הילדים, ולעודד אותן לאמץ התנהגות מקבלת ככל האפשר – הבעת אהבה, עידוד, הקשבה, הגנה ותמיכה בילד – במיוחד מול הטרדות ואפלייה בבי"ס ובמסגרות אחרות. קבלה של הילד/ה בקרב המשפחה מגבירה את הביטחון העצמי, הבריאות הנפשית והפיזית ואת האופטימיות לגבי האפשרויות לנהל חיים מאושרים בעתיד. החוקרים ממליצים על היעזרות בארגוני התמיכה בהורי להט"ב ובגופים נוספים, לשם הקלה על תהליך הקבלה של הילד הלהט"ב במשפחתו.

הערה: המחקר נערך על ידי Family Acceptance Project וממצאיו נוסחו ופורסמו גם בחוברת הסברה (שניתנת להורדה כאן). במאמר לאתר הבנ"ה עשינו שימוש גם בניסוחים ובדברי הרקע כפי שנמצאים בחוברת ההסברה.

ב-17 במאי יצוין בארץ ובעולם היום הבינ"ל נגד הומופוביה וטרנספוביה !

אירועי הבנ"ה / IDAHO יעמדו השנה בסימן מאבק בהומופוביה וטרנספוביה במערכת החינוך ודרך החינוך. 

>> עזרים שונים לפעילות - באנרים ייחודיים של הבנ"ה להטמעה באתרכם, פוסטר הבנ"ה גדול להדפסה, מערך שיעור בנושא הומופוביה ועוד.
>> רעיונות והצעות לפעילויות הבנ"ה
>> לוח אירועי הבנ"ה 2012 בישראל
>> הצטרפו אלינו בפייסבוק
>> הירשמו לרשימת התפוצה

התרגזת? הסכמת? יש לך מה להגיד על הכתבה? לתגובות »

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

  • לא הייתי שםלא הייתי שם פרסום חוזר למאמרו של הפזמונאי נעם חורב, שנכתב חודשים ספורים לפני הרצח בברנוער. באדיבות המחבר, לרגל היום הבינלאומי למאבק בהומופוביה ובטרנספוביה […]
  • התמודדות עם אלימות משטרתית כלפי להט"ב בארץ ובעולםהתמודדות עם אלימות משטרתית כלפי להט"ב בארץ ובעולם התנכלות משטרתית ללהט"ב, היא תופעה מוכרת ושכיחה, אפילו במדינות מתוקנות אשר בהן חוקים ברורים המגנים על להט"ב מפני אפלייה. במדינות אחרות פועלים במרץ כדי […]
  • החשיבות הגוברת של מאבק בהומופוביה בבתי הספרהחשיבות הגוברת של מאבק בהומופוביה בבתי הספר לתלמידים מותר להיות הומופובים וגזענים, כי אולי ילמדו אחרת; למורים אסור, כי אחרת איך ילַמדו? יואב סיון בוחן את האתגרים שעמם צריכה להתמודד מערכת החינוך, […]