כדאי להתחיל דווקא מהמסקנה – המצב בבתי הספר הוא רע מאוד, ולא רק בגלל התלמידים. התבטאויות מחפירות של מורים, מורים המפחדים לצאת מהארון ומנהלים המסרבים להרצאות חוש"ן בתירוצים שונים יוצרים סביבה מאיימת כלפי התלמידים הלטה"ב. ישנם מספר דברים שניתן לעשות, אחד מהם הוא "ברית תלמידים גאים-סטרייטים" (GSA), מודל ייחודי שבימים אלה נבחנת התאמתו גם לישראל ע"י חוש"ן ואיגי

מאת: ידין ספיר

שר החינוך, גדעון סער, בכנס מאבק בהומופוביה. צילום: אלון רון

גדעון סער בכנס מאבק בהומופוביה. צילום: אלון רון

לרגל היום הבינ"ל נגד הומופוביה התקיים, ביוזמת ארגון תהל"ה, כנס שעסק במאבק בהומופוביה במערכת החינוך, בהשתתפות שר החינוך גדעון סער, שלמרבה הצער לא נשאר לחלק האחרון של הדיון שהתקיים אחרי שלב הנאומים.

אולם כדאי שפשוט נתחיל מהמסקנה – המצב בבתי הספר הוא רע מאוד, ולא רק בגלל התלמידים. בבית שמש, למשל,  מורה לאזרחות בשם יאיר בקר, כתב בפורום של מורים להיסטוריה באתר משרד החינוך, ש"בתמורה להגנה על אלפי נערים [להט"ב]- עשרות אלפים אחרים יוצאים מבולבלים". מציאות מדאיגה, שבה מי שאמור להיות חוד החנית במאבק בהומופוביה, פועל למעשה בשירותה.

משתתפי הכנס – תלמידים, עובדי מערכת החינוך, פעילי חוש"ן ואיגי והורים, סיפרו כיצד מורים נמנעים מאכיפת משמעת כאשר מדובר באלימות הומופובית מילולית, וכיצד מנהלי בתי הספר מטרפדים בטענות שונות ומשונות את כניסת חוש"ן לבתי הספר, בשל חשש מתגובת הורים בעלי תפיסות הומופוביות. הילדים הלהט"ב, המשוועים להגעת הרצאת חוש"ן על מנת להפחית את רמות ההומופוביה וליצור עבורם אווירה בטוחה יותר, מוצאים עצמם לא פעם נאבקים בכוחות עצמם (ובאומץ!) מול הממסד החינוכי שדוחה אותם באטימות.

מה בכל זאת אפשר לעשות במצב כזה? אחת המשתתפות הציעה להפקיע את שיקול הדעת מהמנהלים לגבי הרצאות של חוש"ן, כך שהמחאה של ההורים תהיה מול משרד החינוך. גישה דומה נוקטים ארגוני הלהט"ב בארה"ב, שמתאמצים בימים אלה להעביר חוק פדרלי שיעגן את זכויות התלמידים הלהט"ב, ישלול תקציבים פדרליים מבתי ספר שלא יקיימו את לשון החוק, ואף יחשוף אותם בפני תביעות נזיקין.

מורים בארון

נדבך נוסף בבעיתיות המצב הנוכחי, הוא האווירה ההומופובית כלפי מורים. מחקר שנעשה בארץ גילה שרובם המוחלט של המורים הלהט"ב נמצא עמוק בארון, בעיקר כלפי התלמידים והמורים האחרים. החששות העיקריות של המורים הן מאובדן הסמכות מול התלמידים והוריהם, יחס עוין מצד יתר המורים וחבלה בסיכויי הקידום. בימים אלה עורכת אגודת הלהט"ב מחקר בנוגע ליחסם של מעסיקים כלפי עובדים גאים, ומצער לגלות (שוב) שהמגזר הציבורי מפלה לא פחות, ואולי אף יותר מהמגזר הפרטי.

החשיבות של המורה הלהט"ב הגלוי עבור המערכת היא גדולה ביותר. מורה כזה מהווה מודל חיובי עבור כל התלמידים וכתובת עבור הלהט"ב. מורה גאה מחוץ לארון יכול/ה וצריך/ה לשמש בלם מתוך המערכת להתבטאויות, להתנהגויות ולעוולות הומופוביות של תלמידים ומורים ושל המערכת כולה. בניגוד לתלמידים, למורה יש כוח בתוך המערכת, גם אם כוח זה מוגבל.

הפיתרון הוא, כרגיל, נראות-נראות-ועוד נראות. אמנם, לא פשוט לבוא למורים ולהגיד להם "צאו מהארון", אך מסה קריטית של מורים שתעשה את זה תהיה משמעותית ביותר עבור תלמידים להט"ב וסטרייטים גם יחד. לפעמים, מספיק אפילו מורה אחד כדי לעשות את ההבדל. רוצים דוגמה?

ברית תלמידים גאים-סטרייטים

בשנת 1991, מורה הומו בשם קווין ג'נינגס החליט להיאבק בהומופוביה בבית ספרו, באמצעות הקמת קבוצה של תלמידים להט"ב וסטרייטים שישתפו פעולה יחד למען שינוי האווירה הבית ספרית. יחד עם תלמידה לסבית, הם ייסדו את המועדון הראשון, שכמוהו פועלים כיום בארה"ב כבר למעלה מ-4,000, תחת השם GSA – Gay Straight Alliance.

בהמשך הקים ג'נינגס את ארגון הגג הראשון (וכיום הגדול ביותר) של ה-GSA, וכיום הוא מכהן במשרה רמה במשרד החינוך בממשל אובמה.

תלמידים במחנה קיץ של GSA. לפעמים יש יותר סטרייטים מלהט"ב. צילום: אתר GSA

תלמידים במחנה קיץ של GSA. לפעמים יש יותר סטרייטים מלהט"ב. צילום: אתר GSA

הרעיון העומד מאחורי ה- GSA, הוא שהמאבק באווירה ההומופובית בבית הספר הוא לא רק עניינם של התלמידים הלהט”ב, אלא של כל הקהילה הבית ספרית. דעות קדומות, הצקות ובריונות הומופוביות פוגעות גם בתלמידים סטרייטים: ישנם שנחשבים בטעות ללהט"ב וסופגים הצקות ואלימות, וישנם שמתוך חשש להיתפס כלהט"ב (או כדי לדחות מעליהם את החשד) פונים בעצמם לאלימות הומופובית. אך כמובן שהמטרה היא, בראש ובראשונה, להגן על הצעירים שכבר בחרו לצאת מהארון, ולהעניק להם סביבה תומכת ומקבלת, ואת החיזוק שכל כך חשוב בגיל ההתבגרות, ובמיוחד אם לא מקבלים אותו בשום מקום אחר.

המוטיבציות של התלמידים הסטרייטים להצטרף למועדון הן מגוונות – בין אם המדובר בהזדהות עם בני משפחה או חברים להט"ב או בחוש הצדק הטבעי ורצון לשנות את פני החברה. ישנם מועדונים בהם מספר הסטרייטים אף גדול ממספר הלהט"ב.

"יום שתיקה" כציון למקרי רצח והתאבדות של תלמידים על רקע הומופובי

קבוצה כזו שמתגבשת יכולה לארגן בעצמה, בלי מעורבות ישירה של ההנהלה, הרצאות דוגמת חוש"ן, פעילויות הסברה ואירועים שונים. בארה"ב המועדונים מציינים מדי שנה, בתאריך משתנה בחודש אפריל, את "יום השתיקה", בו חברי המועדון ותומכיהם שותקים בהפסקות, לאות מחאה על אלימות והטרדה על רקע הומופובי, הנתפסים כהשתקה של הלהט"ב. בשנים האחרונות ימי השתיקה צוינו בסימן אבל על מקרי רצח והתאבדות של תלמידים על רקע הומופובי.

כמובן שישנם הורים, אנשי חינוך ופוליטיקאים שמתנגדים למועדונים ולאירועים שהם מארגנים. ואכן, המועדונים הגיעו לא פעם להתנגשות ישירה מול הנהלות בתי הספר, ובמקרים מסוימים אף הגיעו לערכאות שיפוטיות, שקבעו שבתי הספר צריכים לנהוג כלפי יוזמה זו כשם שהם נוהגים כלפי יוזמות דומות אחרות. בתי ספר שאינם מאפשרים פעילות מועדונים בכלל, פטורים מההתמודדות עם שאלת ה-GSA, אך בתי ספר שבהם מועדוני תלמידים נוצרים, למשל, חייבים להעניק ל-GSA את אותם התנאים. התוצאה של פסיקות אלה היא שבבתי ספר רבים ההנהלה בחרה לאסור לחלוטין על קיום מועדונים. אולם, על רקע מחקרים ומקרים שהוכיחו עד כמה הבריונות ההומפובית היא מזיקה ורחבת היקף, גוברת והולכת ההסכמה שעדיף לפעול כדי למגר אותה.

איגי וחוש"ן בוחנים אפשרויות למודל ישראלי של ה-GSA

אבנר דפני, מנכ"ל איגי, מספר כי בעקבות פניות של תלמידים לאיגי, הוחלט לבחון, יחד עם ארגון חוש"ן, את האפשרות לאמץ את הרעיון גם אצלנו. ואולם, הוא מסביר, ישנם הבדלים גדולים בין ארה"ב לישראל שצריך לקחת בחשבון. בארץ, למשל, לא קיימים מועדונים במסגרת ביה"ס, וגם האופי המבוזר והעצמאי של המועדונים שם, שקשורים זה לזה ברשתות, ולא מצויים תחת ניהול ישיר של ארגון גג, זר לתרבות הארגונית הריכוזית שלנו. בארה"ב מעודדים את היוזמה המקומית, ומסתפקים בשליחת ספרי הדרכה בסגנון "עשה זאת בעצמך", בעוד שאצלנו בארץ מחכים ליוזמה שתבוא מבחוץ.

מעבר לתלישות התרבותית של רעיון המועדון הבית ספרי, הקושי העיקרי הוא בגיוס המשאבים לפעילות. "בארה"ב מאוד מורגשת רוח התרומה, בארץ רוח ההתנדבות", מסביר דפני. מה שמרמז, כנראה, על האופי שיהיה למועדונים האלה, אם וכאשר יקומו גם אצלנו.

הנכם מוזמנים להעלות במערכת התגובות שלנו רעיונות נוספים למאבק בהומופוביה במערכת החינוך, וגם להציע שם עברי ל- GSA.

ב-17 במאי יצוין בארץ ובעולם היום הבינ"ל נגד הומופוביה וטרנספוביה !

אירועי הבנ"ה / IDAHO יעמדו השנה בסימן מאבק בהומופוביה וטרנספוביה במערכת החינוך ודרך החינוך. 

>> עזרים שונים לפעילות - באנרים ייחודיים של הבנ"ה להטמעה באתרכם, פוסטר הבנ"ה גדול להדפסה, מערך שיעור בנושא הומופוביה ועוד.
>> רעיונות והצעות לפעילויות הבנ"ה
>> לוח אירועי הבנ"ה 2012 בישראל
>> הצטרפו אלינו בפייסבוק
>> הירשמו לרשימת התפוצה

התרגזת? הסכמת? יש לך מה להגיד על הכתבה? לתגובות »

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

  • כואב הלב: מורן צפריר נפטרה בדרך לאוניברסיטהכואב הלב: מורן צפריר נפטרה בדרך לאוניברסיטה מורן צפריר ז"ל, סטודנטית טרנסג’נדרית בחוג למדעי המחשב, לקתה בדום לב באוניברסיטה בדרכה לקבלת התואר השני * תחרות העבודות האקדמיות לציון הבנ"ה מוקדשת […]
  • מסמך: ההתפתחות המשפטית של זכויות הלהט"ב בישראלמסמך: ההתפתחות המשפטית של זכויות הלהט"ב בישראל בפסק הדין שניתן בשבוע שעבר בעניין הבית הפתוח נגד עיריית ירושלים, נקבע כי העירייה הפעילה כלפי ארגון הלהט"ב הירושלמי אפלייה פסולה. פסק הדין סוקר את […]
  • הרוצחהרוצח במוצאי שבת ה-1 באוגוסט 2009 אירע פיגוע הירי בברנוער בו נרצחו ניר כץ וליז טרובישי ז"ל. פצועים רבים עדיין מתמודדים עם ההחלמה והשיקום. הרוצח טרם נתפס. לציון […]