'שנאת חינם' צריכה להמיר את מקומה ל 'הקשבת חינם' ו 'דיבור חינם' כי רק אלה מאפשרים את יצירתה וחשיפתה של אמת משותפת, פורייה ומקדמת

מאת: הרב רון יוסף

הרב רון יוסף. צילום: איליה מלניקוב, טיים אאוט

הרב רון יוסף

כרב אורתודוקסי הומוסקסואל וכמי שעומד בראש ארגון הו"ד אני מבקש לשתף אתכם בתחושותיי ומחשבותיי ביום הזיכרון הראשון לרצח המתועב והנפשע ב"בר נוער" בת"א.

הרצח והאלימות צריכים לזעזע כל אחת ואחד מאיתנו בחברה. רצח מסוג זה יכול להתרחש בכל מקום, בכל עת שאדם יתנגד לרעיון שאינו הולם את השקפתו.

החברה הישראלית על כל מגזריה הופכת לאלימה וברוטאלית מיום ליום לא רק כלפי סקטור מסוים. אנחנו רואים את האלימות הזאת מציצה מכל פינה. נדרשת פעולה רחבה בכל המישורים, בעיקר זה החינוכי, על מנת למגר את האלימות בחברה הישראלית באשר היא, אלימות כלפי ילדים, נשים, גברים, אזרחים סתם, וכמובן להט"בים. אנו זקוקים בעניין זה לסולידאריות חברתית חובקת כל.

מצעד הגאווה בירושלים 2010. צילום: מאור ברזני

ישנה חובה מוסרית ודתית להתייחס ללהט"בים בסובלנות והבנה, גם אם אין מסכימים לדרך חייהם

ישנה חובה מוסרית ודתית להתייחס ללהט"בים בסובלנות והבנה, גם אם אין מסכימים לדרך חייהם.

הדרך להתמודד עם נושא הלהט"ביות אינה בכליאתה בחומות ההדחקה והבושה, אלא התמודדות בגלוי באומץ למרות המורכבות. דחייתו ופסילתו של האדם ותיוגו כחולה על רקע נטייתו המינית היא חטא שבין אדם לחברו, שנאת חינם בהתגלמותה.

ואהבת לרעך כמוך

לצערי יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות למען היותנו חברה יהודית וישראלית צודקת, לאור חזונם של נביאי ישראל. מצוות "ואהבת לרעך כמוך" נודעה כחשובה ומהותית ביחס למצוות האחרות ביהדות. היא הוגדרה על ידי רבי עקיבא ככלל גדול בתורה. היא ומצוות "ואהבת את ה' אלהיך" הן שני יסודות תורת ישראל. לפי היהדות, כל אדם נברא בצלם אלוהים. וידועים דברי חכמינו ז"ל בהקשר אהבת אלוהים ואדם בחינת "ויחן שם ישראל" והיטיב הראי"ה קוק זצ"ל לבטא זאת באומרו: "מוטב שאכשל באהבת חינם, מאשר חלילה בשנאת חינם".

הרבה פעמים חלק מהשנאה מוזכר הביטוי "סדום ועמורה" אך למרות התפיסה המקובלת שהחטא של סדום היה מיניות שלוחת רסן, הספרות היהודית ברובה לא קיבלה תפיסה זו. הנביא יחזקאל מצביע על חטאה של סדום בחוסר יכולת לקבל אורחים, ברשעות ועיוות הצדק. הנביא מתאר את סדום כמקום שחצני וחסר רגישות לצרכים אנושיים. לאנשי סדום היה שפע לחם, שלום ושלווה ואף על פי כן הם סירבו לתמוך בעניים ובנזקקים.

בין המפרשים, הקריאה המקובלת של חטא סדום שוכנת באכזריות, יהירות וחוסר אכפתיות לעני. כמו כן חכמי התלמוד הבבלי קשרו את סדום עם חטאי הגאווה, הקנאה, אכזריות כלפי יתומים, גזל, רצח ועיוות הדין. למרות שהאירוע שגזר את דינה של סדום היה דרישתם מלוט להוציא את אורחיו למען 'ידעו' אותם, הוא עדיין לא נתפס בעיקרו כאקט מיני, אלא יותר כמעשה של שנאת זרים וניצול חלשים. המדרש מתאר את סדום והערים השכנות כיהירות ובטוחת בעצמן יתר על מידה, ואת חורבנן כעונש על תאוות בצע וחוסר הענות לחלש ושנאת חינם.

הנחת יסוד היא, שעם אשר הגיע לרמה תרבותית גבוהה, עם אשר יסודותיו נשענים על ערכי חינוך, תרבות ומוסר, עשה ודאי רבות להקנות ערכים אלו לדורות הבאים.

כאדם דתי, אני מאמין כי שאיפתה העיקרית של תורת ישראל היא שאיפה מעשית שפירושה לחנך את האדם, להיטיבו ולהכשירו לחיים מלאי אושר והצלחה להולך בעצותיה.

אנו למדים שיראת ה', מוסר-דעת וחכמה – הם היסוד לשלמותו הנפשית של האדם ופועל יוצא מכך דואגות בכל הקשור ליחסים שבין אדם למקום וביחסים שבין אדם לחברו ואף בין אדם לעצמו.

"הקשבת חינם" במקום "שנאת החינם"

כמו שאר קהילת הלהט"ב, גם אנו בהו"ד שבענו משנאת החינם ומהשיח השלילי, שבענו מרטוריקה ומקלישאות ולכן ארגון הו"ד הוקם לפני קצת יותר משנתיים, מתוך רצון לסייע לבעלי נטייה הומוסקסואלית בחברה הדתית, בכל המישורים – הפרטי, הציבורי, ההלכתי והחברתי, וזאת תוך מחויבות מלאה לתורת ישראל ולהלכה היהודית.

במהלך השנתיים האחרונות קיימנו מאות פגישות עם רבנים, מנהיגים ואנשי מקצוע מכל גווני הציבור הדתי-אורתודוכסי. לאחר שיג ושיח פורה ומעמיק, הגענו לנוסח מתוקן ומקובל של "מסמך העקרונות לנושא ההומוסקסואליות בחברה הדתית", אשר אנו רוצים להביא לאישורו בקרב רבני הציבור הדתי בישראל ובתפוצות. מסמך זה, הכולל תשעה עקרונות בסיסיים ומהותיים, הינו בעל חשיבות רבה הן ברמה ההלכתית והן ברמה החברתית. אנו מאמינים כי ביכולתו לשמש מקור הוראה והדרכה לרבנים ולציבור שומרי התורה והמצוות.

כוונתנו היא לפתוח את נבכי הנשמה של כולנו, איש איש במצבו, בנראות שמטרתה להביא לשינוי חיובי כלפי להט"בים, גם אם הנראות לא באמצעות המצעדים והיציאה שלי מהארון באה להראות לעולם הדתי כי ניתן לשלב בין הזהות לחיי תורה ומצוות.

דרכנו בהו"ד היא דרך של אמת. דרך של מעשים, מתוך רגישות לתקופה ולשינויים שצריך לחולל בה. דרך לחיים של שלום בתוכנו, מתוך הבנה, שוויון וסובלנות, מתוך הכלל של "ואהבת לרעך כמוך".

כיפת גאווה, מצעד הגאווה בירושלים 2010. צילום: מאור ברזני

כיפת גאווה, מצעד הגאווה בירושלים 2010. צילום: מאור ברזני

'שנאת חינם' צריכה להמיר את מקומה ל 'הקשבת חינם' ו 'דיבור חינם' כי רק אלה מאפשרים את יצירתה וחשיפתה של אמת משותפת, פורייה ומקדמת. רק אלה יתקנו את החורבן ויביאו גאולה לעם ישראל.

אנחנו בהו"ד פועלים מהרגע הראשון על מנת להיות הבית של הומואים דתיים, לשמש כפה בפני הציבור כולו. לתפיסתי בחברה אדם חייב לקום כל בוקר בידיעה שיש לו את היכולת, שיש לו את הרצון וברגעים מסוימים יש לו את החובה להשפיע ועל כן, מכל אדם שלנגד עיניו עומד הרצון להקניית הערך של "ואהבת לרעך כמוך", אני מבקש: אל תעמדו מנגד, עשו כל אחד בדרכו הטובה למען הכלל. ללא פחד וללא חרדה, בהתחשבות וברגישות, ומתוך רצון אמיתי ותקווה לעתיד.

כולנו ביחד רקמה אנושית טובה היכולה באמצעות האיחוד והייחוד לחיות כאן חיים של אמת.

אני בטוח שמתוך הצער והכאב של היום הזה נצליח ללכת צעד אחד קדימה, כן יהי רצון ונאמר אמן.

לזכרם של ניר כץ וליז טרובישי ז"ל. ת.נ.צ.ב.ה

ב-17 במאי יצוין בארץ ובעולם היום הבינ"ל נגד הומופוביה וטרנספוביה !

אירועי הבנ"ה / IDAHO יעמדו השנה בסימן מאבק בהומופוביה וטרנספוביה במערכת החינוך ודרך החינוך. 

>> עזרים שונים לפעילות - באנרים ייחודיים של הבנ"ה להטמעה באתרכם, פוסטר הבנ"ה גדול להדפסה, מערך שיעור בנושא הומופוביה ועוד.
>> רעיונות והצעות לפעילויות הבנ"ה
>> לוח אירועי הבנ"ה 2012 בישראל
>> הצטרפו אלינו בפייסבוק
>> הירשמו לרשימת התפוצה

התרגזת? הסכמת? יש לך מה להגיד על הכתבה? לתגובות »

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך