אלפים השתתפו בעצרת הזיכרון לציון שנתיים לפיגוע הירי בברנוער. בין המשתתפים ח"כ ניצן הורוביץ וציפי לבני שהתייחסו בדבריהם להפגנת נגד מדיניות הממשלה שהתקיימה במקביל לעצרת. הזמרים ארקדי דוכין ויהודה פוליקר ביצעו שירים לזכרם של ניר כץ וליז טרובישי ז"ל

2856. שנתיים לרצח בברנועראלפים השתתפו בעצרת הזיכרון שהתקיימה אמש (מוצ"ש) בגן מאיר בת"א לציון שנתיים לפיגוע הירי בברנוער, בו נרצחו ניר כץ וליז טרובישי ז"ל ונפצעו עשרה בני אדם, שניים מהם נותרו משותקים בפלג גופם התחתון.

בעצרת הזיכרון נכחו משפחות הנרצחים, טרובישי וכץ, וחלק מהפצועים. נשאו דברים במהלך העצרת ראש העיר ת"א-יפו, רון חולדאי, ח"כ ניצן הורוביץ, ח"כ ציפי לבני וח"כ נינו אבסדזה, מייק המל – יו"ר אגודת הלהט"ב, אילה כץ, אימו של ניר כץ, רזיאל מישקין – מפצועי הפיגוע, חבר מועצת העיר יואב גולדרינג ועוד. הזמרים יהודה פוליקר, ארקדי דוכין, אדם ועושרי ביצעו שירים שהוקדשו לזכר הנרצחים. את העצרת הנחה גיל נווה (גלינה פור דה ברה).

בתחילת העצרת כיבדו הנוכחים את הנרצחים בדקה דומיה לזכרם. לאחר מכן הוקרן, באופן תקדימי, סרטון ובו נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. למרות דברי הביקורת שנשמעו קודם לאירוע, הנוכחים כיבדו את המעמד ולא הפריעו במהלך ההקרנה. דבריו של נתניהו, עם זאת, זכו בהמשך להתייחסות מצד הדוברים האחרים, אשר האשימו אותו בחוסר מעש והתעלמות ממצב האפלייה וההסתה כלפי הקהילה, לעתים אף מצד השרים בממשלתו.

צפו בנאומו המוקלט של ראש הממשלה:

העצרת התקיימה במקביל להפגנת הענק כנגד המדיניות הכלכלית והחברתית של הממשלה, בה השתתפו על פי הערכות בין 300,000-400,000 בני אדם. הפוליטיקאים שנאמו במהלך העצרת, התייחסו בדבריהם גם להפגנה ולקשר בין הרצח בברנוער ובין עצרת המחאה.

שר המשפטים: "בספר החוקים של מדינת ישראל לא יהיה הביטוי נטיה מינית"

ח"כ ניצן הורוביץ אמר כי "קבלתה של הקהילה הגאה לתוך החברה זה הצדק החברתי הכי בסיסי שיש. לכל אדם במדינה הזאת, אם הוא הומו, לסבית, ערבי, יהודי, ישראלי, עובד זר, עשיר או עני, יש זכות לחיות בכבוד וקודם כל לחיות. את הזכות הבסיסית הזו רמסו בברנוער לפני שנתיים."

"הפצע הזה שותת דם, לא רק בגלל שהרוצח טרם נלכד, או שפעילויות בקהילה מתנהלות תחת איום, אלא בגלל שהחברה הישראלית לא עשתה את המוטל עליהם ביחס אלינו. שנתיים עברו – ושום חוק שהצענו לא התקבל בממשלה הזאת. אני אומר את זה כדי שלא יקרה עוד רצח."

"הצלחנו ללהעביר תיקון לחוק זכויות התלמיד, כך שתיאסר אפליית תלמידים גם על רקע נטיה מינית. אלא מה, שר המשפטים של מדינת ישראל, יעקב נאמן, הכשיל את החוק. כששאלו את שר המשפטים מדוע אתה מונע איסור אפליה על רקע נטיה מינית כנגד תלמידים, כנגד ילדים, הוא השיב כי אינו רוצה שבספר החוקים של מדינת ישראל יהיה הביטוי נטיה מינית", אמר הורוביץ והוסיף כי "בגלל זה אנחנו נמצאים במצב הזה ומול זה אנחנו עומדים, מול ממשלה שעוינת אותנו וחוסמת את כל הצעות החוק שלנו".

צפו בדבריו המלאים של ח"כ ניצן הורוביץ בעצרת:

לבני: לאנשים נמאס לחיות בפחד

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, אמרה: "כשהגעתי לכאן חשבתי מה הקשר בין פיגוע השנאה שהיה בבר נוער לבין מאות האלפים שצועדים ברחובות הערים במדינת ישראל. שני האירועים קשורים אחד לשני, כי בסופו של דבר מדובר במאבק על ערכיה של מדינת ישראל. היה מי שאמר לי 'למה לי להגיע לכאן? הרי העיקר נמצא במקום אחר בתל-אביב'", אמרה לבני. "אני חושבת שהמאבק הוא אותו מאבק, ושאתם תלכו מפה לכיכר. אתם תעשו זאת כי אתם מאמינים שהמדינה הזו צריכה שינוי. לאנשים נמאס לחיות בפחד. נמאס לתרום ולא לקבל בחזרה".

"מדובר באותם אנשים שנמאס להם והם לא מוכנים שמדינת ישראל תהיה מדינה שמישהו צריך לחיות בה בסתר, בארון, שמישהו צריך לעשות את זה בגלל שלא מקבלים אותו כאדם, בגלל שלא מכבדים אותו, בגלל מה שהוא מאמין בו, בגלל הנטיה שלו, בגלל האהבה שלו. זה המאבק על הזכות לחיות כאן בכבוד במדינת ישראל", אמרה לבני.

צפו בדבריה המלאים של ח"כ ציפי לבני בעצרת:

היא לא דומה לאף אחת אחרת

הזמר ארקדי דוכין השתתף בעצרת והקדיש את השיר "היא לא דומה" לליז טרובישי ז"ל, שנרצחה בפיגוע. זהו השיר שהיה האהוב ביותר על ליז, ואת מילותיו חרטו על קברה.

צפו בביצוע של ארקדי דוכין:

"מעריכה כל אחד ואחת שנמצאים פה"

אילה כץ, אימו של ניר כץ ז"ל, אמרה כי "אני בטוחה שרבים מאיתנו היו רוצים להיות בצד השני של תל אביב. אני מעריכה כל אחד ואחת שנמצאים פה".

"אני אומרת לעצמי, איך יכולתי עד לפני שנתיים לשבת בבית? באמת האמנתי שהכל בסדר, מה כבר יכול לקרות, ועוד בת"א, ובכל זאת קרה. איבדתי את בני הבכור, והגעתי, לצערי, בנסיבות האלה למסקנה האחת והיחידה המתבקשת – לקחת את המורשת של ניר, המורשת של הנתינה והעשיה למען אחרים, לצאת עם זה החוצה ולהיות איתכם כמה שיותר, בכל אירוע, ולהעביר את המקום הזה של הנתינה והעשיה, ולבקש גם מכם שתעבירו את זה הלאה.

רזיאל מישקין בן 21, שנפצע בחוליות בעמוד השדרה ומאז הפיגוע מרותק לכסא גלגלים, אמר כי "רק בשבוע האחרון הרגשתי שאני נפרד מהתהליך הזה של המוות. רק עכשיו אני מתחיל תהליך של לידה מחדש. אני רואה את עצמי גוסס ואני רואה את עצמי מתאבד מבפנים, רק השבוע חלמתי שאני יורה בעצמי."

צפו בדבריהם המלאים של אילה כץ ורזיאל מישקין:

"ילד טוב משאיר צלחת ריקה. כשתגדל, תהיה מי שאתה רוצה להיות"

יהודה פוליקר, שזו לו השתתפות פומבית ראשונה באירוע של הקהילה מאז יצא מהארון, אמר "אני כאן כדי לחבק אתכם ולעטוף אתכם ושנהיה כולנו חזקים להתמודד עם כל המלחמות שיש לנו בדרך". הוא הקדיש לניר כץ את השיר "כשתגדל", ולליז טרובישי את השיר "פרח".

תמונות מעצרת הזיכרון

> תמונות נוספות מעצרת הזיכרון (אלבום פתוח בפייסבוק, ניתן לצפות גם ללא חשבון פייסבוק).

ב-17 במאי יצוין בארץ ובעולם היום הבינ"ל נגד הומופוביה וטרנספוביה !

אירועי הבנ"ה / IDAHO יעמדו השנה בסימן מאבק בהומופוביה וטרנספוביה במערכת החינוך ודרך החינוך. 

>> עזרים שונים לפעילות - באנרים ייחודיים של הבנ"ה להטמעה באתרכם, פוסטר הבנ"ה גדול להדפסה, מערך שיעור בנושא הומופוביה ועוד.
>> רעיונות והצעות לפעילויות הבנ"ה
>> לוח אירועי הבנ"ה 2012 בישראל
>> הצטרפו אלינו בפייסבוק
>> הירשמו לרשימת התפוצה

התרגזת? הסכמת? יש לך מה להגיד על הכתבה? לתגובות »

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך