קריטריון חדש של מועצת הקולנוע קובע רף של 500 אלף שקל לתקציב פעילות של פסטיבל כתנאי לתמיכה של משרד התרבות, מה שמאיים על קיומם של כמה מפסטיבלי הסרטים הייחודיים בישראל, בהם פסטיבל הקולנוע הגאה, אנימיקס ואייקון. מנהלי פסטיבלים: "מכת מוות שתחסל רבים מאתנו"

במהלך השבועות האחרונים הפיץ יו"ר מועצת הקולנוע, דוד אלכסנדר, בקרב הנהלות הקרנות ומוסדות הקולנוע הנתמכים, בהם סינמטקים ופסטיבלים, את טיוטת התבחינים המתוקנת לחלוקת תקציבי התמיכה של משרד התרבות. אם יאושרו התבחינים, עתידים שורה של פסטיבלי נישה, שהפכו בשנים האחרונות לעוגנים תרבותיים משמעותיים, למצוא את עצמם מחוץ לעוגת התקציב. "מדובר במכירת חיסול של הפסטיבלים הקטנים", אומרים היום שורה של מנהלי פסטיבלים ל-ynet ומדגישים: "המועצה עושה ככל שביכולתה כדי לחזק את הגדולים ולדחוק את השאר לשוליים. הקריטריונים החדשים הם מכת מוות שתחסל רבים מאיתנו".

ברשימת הפסטיבלים שעלולים להיות בין הנפגעים העיקריים מתיקוני התבחינים נמצא גם פסטיבל הקולנוע הגאה, tlvfest, שנערך בסינמטק תל אביב זו השנה השמינית. כבר אשתקד התריעה הנהלת הפסטיבל כי החלת התיקונים ובכללם קביעת רף שקובע תקציב פעילות מינימלי של 500 אלף שקל, יוביל לסגירתו. "זה תיקון אבסורדי שנוצר כדי לחזק את החזקים ולמחוק מהמפה את הפסטיבלים הקטנים, הנועזים והאמיצים יותר", אומר מייסד ומנהל הפסטיבל, יאיר הוכנר, "לא הגיוני לפסול תמיכה בפסטיבל בינלאומי שמתקיים זו השנה השמינית ברציפות ומקרין יותר מ-150 סרטים במשך שמונה ימים בתל אביב ובראש פינה, רק בגלל שתקציבו 430 אלף שקל. גודל הפסטיבל ואיכותו אינם נקבעים על פי היקף התקציב. ישנם פסטיבלים שעובדים עם תקציב גדול יותר ומקרינים מספר קטן יותר ואיכותי פחות מהפסטיבל הגאה".

במכתב חריף שהפנה לחברי מועצת הקולנוע ולמשרד התרבות, כותב הוכנר: "צר לנו על כך שבעקבות הקריטריונים החדשים, מועצת הקולנוע, משרד התרבות והעומדת בראשו, יגרמו לסגירתו של פסטיבל הקולנוע הגאה שגם כך נלחם על חייו מדי שנה. ממשלת ישראל טוענת בכל הזדמנות שהיא פלורליסטית כלפי הקהילה הגאה, זו הזדמנות להראות זאת. אם הקריטריונים הבעייתיים יאושרו, התוצאה תהיה הפוכה" […]

לטענת הוכנר, סעיפים מסוימים שתוקנו בתבחינים מפלים את הפסטיבל מול פסטיבלים אחרים. כך למשל סעיף המתייחס לאיכות ההקרנה של הסרטים בפסטיבל הפוסל שימוש בפורמטים ביתיים. "אם הכוונה לפסול הקרנות בפורמט DVD, מדובר בסעיף בעייתי ומפלה", אומר הוכנר, "הפסטיבל לקולנוע גאה מציג סרטים של יוצרים רבים מהארץ ומרחבי העולם הפועלים בשולי תעשיית הקולנוע. התערבות המועצה בפורמט ההקרנה תמנע מאתנו להציג סרטי אנדרגראונד וסרטים אלטרנטיביים, שנוצרו ללא תקציב. בעצם כך תחסום המועצה סרטים שנוצרו על ידי חברים בקהילה הגאה שאינם פועלים בזרם המרכזי".

(מקור הידיעה: YNET. » לידיעה המלאה)