לקראת ציון יום הבנ"ה ב-17 במאי, פורסם באתר האינטרנט של שפ"י, השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך, פרסמה הילה סגל, ראש היחידה למיניות ומניעת פגיעה בילדים ובני נוער, מכתב לאנשי שפ"י ולצוותים החינוכיים ובו קריאה להעמיד ביום הבנ"ה במרכז הדיון הציבורי את האמירה כי להט"ב הם בעלי זכויות שוות לאלה של כלל האזרחים.

באתר שפ"י עלו מספר חומרים ועזרים לפעילות חינוכית, בין השאר מסמך ייחודי ובו תיאור העבודה החינוכית שנעשתה בבית ספר תיכון בארץ, שליווה תלמידה שבחרה לעבור תהליך של שינוי מין. תהליך שכזה מחייב רגישות, עבודה צמודה עם הנערה ומשפחתה ובמקביל גם עם הצוות, התלמידים האחרים וההורים.

להלן תוכן המכתב:

לאנשי שפ"י ולצוותים החינוכיים שלום,

כמידי שנה, אנו מציינים את היום הבין לאומי למלחמה בהומופוביה שחל ב – 17 במאי. הכוונה ביום זה להעמיד במרכז הדיון הציבורי את האמירה כי הומואים, לסביות וטרנסג'נדרים הם בעלי זכויות שוות לאלה של כלל האזרחים.

מגיל הגן ועד לסיום הלימודים במערכת החינוך, אנו פוגשים היום תלמידים הבאים ממשפחות מיוחדות ומגוונות, ילדים צעירים שאינם תואמים את "המשבצת" המגדרית שהחברה בהכרח הועידה להם. אנו פוגשים גם מתבגרים הנמצאים בתהליכי גיבוש זהות ונטייה מינית, תהליכים הלובשים פנים שונים ומגוונים. מחובתה של מערכת החינוך לפעול ליצירת אקלים חינוכי כזה בו יוכלו כל התלמידים לחוש כי משפחתם שלהם ותהליך התפתחותם הם לגיטימיים ונורמטיביים.

בין החומרים השונים שהעלנו לאתר השנה, ישנו מסמך ייחודי שנכתב ע"י נטע ידיד, מדריכה ארצית ביחידה, ובו תיאור של העבודה החינוכית שנעשתה בבית ספר תיכון בארץ, אשר ליווה תלמידה שבחרה לעבור תהליך של שינוי מין. מובן שתהליך שכזה, מחייב רגישות, עבודה צמודה עם הנערה ומשפחתה ובמקביל גם עם הצוות, התלמידים האחרים וההורים.

קריאה של תיאור המקרה המיוחד הזה והתבוננות בפניות להיוועצות עם אנשי היחידה למיניות ומניעת פגיעה, מלמדות כי מערכת החינוך נדרשת לאחרונה לגלות  פתיחות וגמישות מצד המבוגרים המשמעותיים, זאת על מנת לאפשר למתבגרים שעסוקים בגיבוש זהות ונטייה מינית שאינה הטרוסקסואלית, כתובת להיוועצות ולתמיכה. כמחנכים, אנו נדרשים לבחון את העמדות שלנו, לשאול את עצמנו שאלות חשובות ולעבד סוגיות אשר אינן מובנות מאליהן עבור כולנו.

על מנת לבסס גישה כזו במערכות החינוכיות, חשוב לקיים פעילויות המעלות את נושא המאבק בהומופוביה על סדר היום בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים. מנהלי בתי הספר מתבקשים להנחות את המורים להקדיש זמן במסגרת  "כישורי חיים"  להוראת נושאים הקשורים לקבלת השונה, לבירור עמדות ותפיסות כלפי נערים ונערות  בעלי זהות מינית שונה, להרחבת  הידע בנושאים הקשורים לשונות בזהות או בנטייה מינית ולמניעת אפליה כלפי נוער להט"בי.

> כיצד לצלוח בשלום שינוי בזהות המגדרית במערכת החינוך – מאת נטע ידיד

ניתן למצוא באתר שפ"י חומרי עזר נוספים לקיום סדנאות לצוותים חינוכיים וסדנאות לתלמידים, פעילויות בנושא נטייה חד מינית לחטיבה עליונה,  מד רגשות בנושא נטייה חד מינית,  נטייה חד מינית – שאלון עמדות ועוד. החומרים ניתנים להורדה כאן.

התרגזת? הסכמת? יש לך מה להגיד על הכתבה? לתגובות »

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

  • אירועי היום הבינ"ל נגד הומופוביה בארץ ובעולםאירועי היום הבינ"ל נגד הומופוביה בארץ ובעולם שבועיים לקראת היום הבינ"ל נגד הומופוביה, החל בתאריך 17 במאי, וארגוני ופעילי זכויות הלהט"ב בארץ ובעולם נערכים לציין את היום בשלל דרכים מקוריות (יותר או […]
  • "דעות קדומות. שלא נדע""דעות קדומות. שלא נדע" קמפיין החמסה של הבנ"ה שתגן עלינו מדעות קדומות. אנחנו לא חושבים שצריך להישמר מהבית. אנחנו חושבות שצריך להישמר מדעות קדומות. חשוב שנהיה מוגנים מדעות […]
  • גאים בשירות הלאומי – למען הראל סקעתגאים בשירות הלאומי – למען הראל סקעת אירוע ההצדעה למען בנות ובני השירות הלאומי, הפך לאירוע תמיכה שלהם בזמר הראל סקעת, על רקע הקריאות שנשמעו לבטל את הופעתו בגלל שיצא מהארון […]